Jak na sítě [recenze]

7.11. 2020Lucie Mařanová110x

Kniha „Jak na sítě“ od Michelle Losekoot a Elišky Vyhnánkové nese podtitulek „Ovládněte 4 principy úspěchu na sociálních sítích“. A přesně to splňuje, provede vás úplnými základy tvorby prvních příspěvků až po metriky Facebook Ads.

 

Zaujmi, naslouchej, vyprávěj a vyhodnocuj!

Kniha je (nepřekvapivě) rozdělena do čtyř částí. V první části s názvem „Zaujmi“ napřed čtenáře seznámí s tím, jaké sociální sítě existují, jaké jsou v nich rozdíly a jaké nabízejí možnosti.

Zejména se v knize mluví o Facebooku, Instagramu, Youtube a LinkedInu.

Pinterest je zmíněn pouze okrajově, protože v České republice stále ještě nemá takovou základnu uživatelů. Opomenut není ani Twitter.

Představena je persona klasického uživatele sítí, který je roztěkaný, nesoustředí se a rychle projíždí feed.

 

Část „Naslouchej“ opakuje zlatá markeťácká pravidla typu – určete si cílovku; sledujte, co mají vaši fanoušci rádi; pečlivě si rozmyslete, jak chcete prezentovat svůj brand.

Vše je doplněno trefnými příklady z dlouholeté praxe obou autorek a infografikou, či obrázky z jednotlivých sítí.

Možná se to zdá triviální, ale stále se na sociálních sítích setkáváme s firmami i těmi většími, které nedokážou pochopit, že počet lajků a fanoušků není ideální, když vám reagují na vtip o manželce, místo aby si kupovali vaše produkty.

 

Nebojte se čísel

Na samotnou tvorbu se zaměřuje kapitola „Vyprávěj“, která především nabádá ke konci nesmyslného obsahu bez cíle a strategie. Obsahuje i návod, jak si vybrat správného influencera, pokud ho tedy potřebujete a ukazuje, jak sítě fungují v praxi.

 

Pravděpodobně nejužitečnější částí pro člověka, co se alespoň trochu na sítích pohybuje, je závěrečná část „Vyhodnocuj“.

Prostředí reklam a třeba Business Manageru na Facebooku umí být pro neznalého člověka děsivé a zmatené.

Michelle a Eliška vás s tímto rozhraním seznámí jednoduše, logicky a zábavně, a navíc vám představí základní metriky, podle kterých můžete porovnávat své úspěchy. Ať už jde o čísla zhlédnutí, kvalitu reklamy nebo růst fanoušků.

Na poslední stránce nekončíme!

Sama velmi oceňuji, že kniha nekončí prostým dopsáním poslední věty, ale že autorky připravily bohatý a velmi výživný seznam literatury, audioknih, webových stránek, blogů a kurzů, do kterých můžete zabrousit a stát se tak ještě znalejšími.

„Jak na sítě“ je ideální pro začátečníky nebo malé podniky, které si momentálně nemohou dovolit profíky, ale na sítích se prezentovat potřebují.

Anebo pro firmy, které si chtějí najmout agenturu, ale protože o sítích nic nevědí, chtějí se trochu orientovat v tom, za co vlastně budou platit.

„Jak na sítě“ je velmi profesionálně zpracovaná a odrazuje od nejčastějších prohřešků, jako jsou nákupy fanoušků a sledujících nebo plácání obsahu na sítě hlava nehlava.

Knížka nepřinese lidem s praxí v oboru marketingu nic nového nebo převratného, ale i tak může mít pro marketingové agentury využití.

Máte v týmu grafika, který se nespecializuje na sociální sítě? Nabrali jste nezkušeného juniora nebo studenta na praxi? Nebo jen potřebujete, aby klient trochu víc pochopil, co to ty sociální sítě vlastně jsou? Vražte mu do ruky „Jak na sítě“ a brzo se dostaví výsledky.

Lucie Mařanová
Team Leader primárně e-shopových klientů agentury GreenSocS. Ve firmě zajišťuje hladký průběh a realizaci péče o klientské sociální sítě i reklamní kampaně.
Komentáře