Jak drahé je zdarma [recenze]

1.2. 2021Lucie Mařanová1x

Tentokrát jsme si pro vás nepřipravili recenzi marketingové knihy, ani pomůcky pro kreativy, zabrousili jsme do pole behaviorální ekonomie. Ať už o tomto vědeckém oboru něco víte nebo ne, kniha Dana Arielyho „Jak drahé je zdarma“ vás nadchne a pohltí.

Ekonomie věda je, má však cenné údaje

Je to kniha plná poznání a užitečných informací, ale nejde o žádnou učebnici nepraktické teorie. Určitě si vybavíte nějaký ze zábavných populárně-vědeckých knížek nebo pořadů v televizi, kde je vše demonstrováno pokusy. A přesně takhle funguje i kniha Dana Arielyho! Třináct kapitol vás provede samostatnými experimenty, které mají za cíl ukázat vám jednu věc – vše, co jste si do teď mysleli o racionalitě, je s největší pravděpodobností zcela špatně. 

Dan Ariely je profesorem na univerzitě MIT a nad tím, jak a proč se rozhodujeme, začal přemýšlet, když po nešťastné nehodě strávil přibližně 3 roky v nemocnici. Své domněnky a teorie pak testoval především na svých studentech.

 

Pivo v octě

Abyste pochopili Arielyho názory a teorie, nemusíte být žádný ekonom, dokonce vám nemusí říkat zákon nabídky a poptávky zhola nic. Jeho styl psaní a myšlení je prostý a geniální zároveň. Každý samostatný pokus vás posadí na zadek a vy si budete říkat, jak byste se při experimentu zachovali sami. Pravděpodobně stejně nerozvážně jako samy pokusné ovečky!

Uvedeme vám jednoduchý příklad. V jednom experimentu měli návštěvníci oblíbeného studentského baru určit, které pivo jim chutná lépe. Je to takový ten klasický souboj chutí, který jsme vídali u reklam na známé sladké nápoje. Jedno pivo bylo úplně obyčejné a druhé bylo vylepšené kapkou octa. Když se účastníkům předem řeklo, že druhé pivo obsahuje ocet, vyhrálo jednoznačně klasické pivo. Ovšem v případě anonymního ochutnávání zcela jasně vyhrálo pivo octové. Co si z toho vzít? Že lidé se nechají předem ovlivnit informacemi, co mají, a ti jim zkazí nebo naopak vylepší následující prožitek. My tuhle poučku samozřejmě dobře známe a těžíme z ní maximum při našem výkonnostním marketingu. 

Jak drahé je zdarma

Další experimenty se zabývají například tím, zda je důležité,v jakém pořadí si objednáváte jídlo s kamarády v restauraci (ano, je!) nebo jak moc lidé šidí a snaží se najít skulinu v systému… Zkrátka a dobře vám Dan zamává s představami o světě, protože vše ukazuje na reálných každodenních situacích.

A abychom nezapomněli, určitě vás zajímá, jak drahé je zdarma. No… Na to není odpověď až tak lehká. Podle Arielyho lidé sáhnou kvůli cedulce zdarma po věci, kterou buď vůbec nepotřebují a nechtějí, nebo má mnohem nižší kvalitu než zpoplatněný ekvivalent. Tou cenou může být pak zklamání nebo ochuzení o lepší věc, kterou bychom si jinak bývali byli koupili.

Ať už využijete informace v profesním životě nebo je uplatníte sami na sobě tím, že začnete doopravdy šetřit a přestanete důchodové připojištění odkládat jako každý rok, „Jak drahé je zdarma“ vám dodá nový pohled na věc. Kniha je navíc extrémně čtivá a svým způsobem i velmi zábavná. Díky přehlednému členění do kapitol se do ní můžete začíst třeba při pauze na kafe.

A jak jste na tom s behaviorální ekonomií vy? Zvládáte uplatňovat její zákonitosti v životě?

 

 

Lucie Mařanová
Team Leader primárně e-shopových klientů agentury GreenSocS. Ve firmě zajišťuje hladký průběh a realizaci péče o klientské sociální sítě i reklamní kampaně.
Komentáře