Proč je důležité znát ty, které chcete oslovit

24.9. 2018Tereza Polansky1314x

Už nějakou dobu, ať mluvíme s jakýmkoli klientem, narážíme na téma cílových skupin a stále se k němu vracíme. Proto jsme se rozhodli zařidit tento základní kámen dobrého marketingu také na náš blog. Bez rozklíčování cílové skupiny a marketingové persony se totiž nehnete z místa a vždycky budete mířit tak nějak neurčitě do davu. A i když budou vaše texty božské a reklama vymazlená, cíl nezasáhnete.

Možná už jste to někde slyšeli, možná vás tím překvapíme, ale ti, chteré chcete svým marketingem oslovit, neboli vaše cílová skupina, nikdy nejsou všichni. Lišit se může na základě marketingového cíle či produktu. Jiná cílová skupina bude např. u kampaně zaměřené na prodej vašeho zboží a jiná u personální kampaně. Pojďme se tedy cílovým skupinám podívat pod pokličku.

 

Proč znát svou cílovou skupinu?

Proč znát cílovou skupinuJak tu už bylo řečeno, každá cílová skupina má svá specifika, která musíte při tvorbě jakékoli reklamy zohlednit. Chcete přeci, aby vám vaši zákazníci rozuměli, abyste zaujali ty správné a aby váš marketing fungoval. Tvořit to, co se líbí vám, je hezké, ale ke kvalitnímu a efektivnímu marketingu to nestačí. Tvořte pro ty, s kterými chcete komunikovat.

 

1. Být srozumitelný, to je oč tu běží

Pište vždy srozumitelně pro ty, kterým je určeno. Texty musí být konkrétní, ale také komunikovaný stylem a jazykem vašeho zákazníka. On se s textem ztotožní a nejen, že bude vašemu sdělení rozumět, bude vám i důvěřovat.

Víte, že vaší cílovkou jsou maminky na mateřské? Pak s nimi určitě mluvte jinak, než korporátním stylem, byť jste na něj zvyklí.

 

2. Přitáhněte ty, které přitáhnout chcete

Ne nadarmo se říká, že co vyzařujete, to se vám také vrátí. V podnikání to platí dvojnásob a marketingu jakbysmet. Zaujměte na první pohled a přitáhněte si ty správné lidi! Přizpůsobte své cílovce veškeré vizuální výstupy. Zohledněte psychologii barev v logu, psychologii fontů, strukturu webových stránek i obrázky, kterými se prezentujete.

Víte, že jsou vaší cílovkou spíš roztržití, tvůrčí extraverti? Buďte přátelští. Vyprdněte se na otřepané fráze a zapomeňte na lacinou hromadu přídavných jmen. Zvolte příjemné, teplé barvy a vyhněte se ostrým hranám. Chcete naopak mluvit k tabulkovým introvertům? Jděte cestou prostých fakt, čísel a grafů, jež potvrdí vaší hodnotu a nebojte se zabrousit do odborných detailů.

 

3. Přínosy šité na míru

Znovu se vrátíme ke copywritu, protože vaše texty jsou základ. Pište pro lidi a konkrétně pro svou cílovku. Když bude celý text o vás, nikoho nebude bavit trávit nad ním mnoho času. Naopak, pokud bude zaměřený na vaší cílovku, naprosto přesně dokážete odhadnout její přání a potřeby a vyzdvihnout pro ní zajímavé argumenty, přínosy i výhody.

Těžko oslovíte sportovce počítačovou hrou zdarma a bezdětné páry akční cenou na školní potřeby.

 

4. Ve správnou chvíli na správném místě

Jiný typ lidí znamená také odlišné chování. Proto každá cílová skupina bude preferovat jiný komunikační kanál, jiný typ vyhledávání a vstřebávání informací, dokonce i jinou dobu, kdy je ochotná věnovat vám svůj čas. Jste tam, kde je vaše cílovka a navíc ve správnou dobu?

Potřebujete oslovit teenagery? Zvolte moderní, vtipnou formu komunikace. Dejte přednost videím a jděte mládeži vstříc. V tištěných novinách rozhodně nezazáříte.

 

Jak určit správnou cílovou skupinu?

Určení cílové skupinyDobrá, už víte, že znát cílovou skupinu je důležité. Víte, že s ní musíte komunikovat formou, která je jí vlastní a na místech, kde se vyskytuje. Že musíte psát pro ní a o ní, ne o sobě či produktu. Teď se vrhněme na ještě důležitější krok, kterým je definice a rozklíčování vašich potenciálních klientů. Co k tomu potřebujete? Jen trochu fantazie a dostatek času. Hodit se bude také papír a tužka. Nezůstávejte na povrchu, jděte do hloubky a snažte se najít každý důležitý detail.

 

1. Rozhodněte se, jakou cílovou skupinu tvoříte a té se držte

I když máte jednu firmu, můžete mít víc cílových skupin pro každý jednotlivý produkt, službu nebo pracovní pozici. Nepleťte jabka s hruškama, definujte nejdříve jednu cílovku, pak se vrhněte na další.

 

2. Začněte základním popisem

  • Kdo je váš ideální klient – je to muž, žena nebo je to jedno?
  • Z jaké země, města, kraje pochází?
  • Kolik je mu let?
  • Jaké má vzdělání a společenské postavení?
  • Kde pracuje a co přesně dělá?
  • Kolik vydělává?
  • Kde žije – je to rodinný dům, nebo byt?
  • Jaká je charakteristika jeho osobnosti?
  • Jaký životní styl je pro něj typický?
  • Zamyslete se nad zájmy, životními cíli, postoji. Zohledněte i náboženské vyznání.
  • Co má rád/a?
  • Jaké má zvyky a tradice?
  • Kde vyhledává informace a kdy?
  • Na základě čeho se rozhoduje?
  • Jaký styl vyjadřování je pro něj typický?
  • Jak komunikuje?
  • Co dalšího spojuje vaší cílovku dohromady?

 

3. Propojte ji s vaším produktem/službou

Máte základní popis své cílové skupiny. Teď je čas jít více do hloubky a propojit ho s vámi.

  • Přemýšlejte a napište si, co výše zmíněný ideální klient řeší za problém a starosti právě teď nebo v období života, ve kterém se právě nachází.
  • Jak váš produkt/služba řešíme problém vašeho klienta.
  • Co je výsledkem, který klient očekává? Co se pro něj s vaším produktem či službou změní?
  • Je to skutečně on, kdo nakonec o nákupu (změně) rozhoduje?
  • Jak tráví svůj volný čas?
  • Jaká jsou jeho přání a sny?
  • Proč a za jakým účelem vás osloví nebo navštíví?
  • Je připravený nakoupit? Proč ano a proč ne?
  • Jaké jsou jeho obavy a co mu brání v rozhodování?
  • Nad čím v souvislosti s vaším produktem/službou přemýšlí?

 

Teď máte zaměřený cíl. Můžete svého ideálního klienta ještě pojmenovat a dát mu tvář konkrétní fotkou nebo obrázkem z internetu (pomůže vám při tvorbě). Připočítejte jako proměnou vývoj trhu a nezapomeňte svou cílovku pravidelně revidovat. To, že si ji dokonale určíte teď, neznamená, že bude stejně aktuální i za 5 let. Tak mnoho zdaru!

 

Máte vlastní zkušenost s definicí cílové skupiny? Podělte se v komentářích pod článkem.

Tereza Polansky
Spolumajitelka a zakladatelka digitální agentury GreenSocS, která se věnuje komplexní správě firemních sociálních sítí. Ve firmě zajišťuje plynulý chod, její rozvoj a péči o celý tým.
Komentáře